Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Montáž střešního okna svépomocí

I v zimě se dá namontovat střešní okno a což tak rovnou 4!  Zde je foto postup s vysvětlivkami a návodem, jak ušetřit 70 %  oproti běžnému postupu.

Je to smutné, ale v Čechách se lidé snaží oškubat téměř každý každého a řemeslnící obvzláště. Zde je má zkušenost s poptávkou a montáží střešních oken.

 

Kde začít? no musíme zjistit jaká okna koupit. Rozebereme tedy zevnitř místo kde okno chceme mít, najdem trámy, mezi kterými okno bude a vyřežeme izolaci.                           

 

 

V mém případě jsem chtěl čtyři okna a to dvě vedle sebe a dvě nad sebou a tak jsem musel najít 2 díry mezi trámy. Mezery však nebyly stejné, musel jsem tedy počítat s tou menší, aby všechna 4 okna byla stejná. Také jsem musel počítat s manipulační mezerou a tak jsem ještě odečetl 5 cm.  Měl jsem tedy míry pro okna. Okno je o 5 cm menší než mezera mezi trámy. Nicméně jsem musel počítat ještě s jednou mírou, a to je mezera mezi okny. Trám mezi byl 10 cm  široký, tak jsem si vyral mezeru mezi okny 15 cm. Opět nějaký manipulační prostor, kdyby trám nebyl stejný po celé délce. Z venku mezi okna se potom dává hliníkové oplechování, proto si nechávám dostatečný prostor na přesnou instalaci.

 

 

A můžeme začít poptávat okna!

Poptávka probíhala tak, že jsem si udělal výběrové řízení. Zaslal jsem poptávku do 10 malých, velikých, levných i drahých firem a počkal jsem si týden na odpovědi. Když jsem měl nabídky, mohlo začít telefonické vyjednávání. Značku oken jsem si vybral Fakro. Na stránkách výrobce   mé okno stálo 12 500 ...JEDNO! Na internetu to už bylo kolem 8 až 10 tisíc. V nabídkách se potom cena stáhla na 6 až 7 tisíc a vyjednáváním nakonec jedno okno stálo i s plechováním 5500. Firmy to zkoušejí třeba takto:   My vám to namontujeme a dostanete slevu z DPH. Ale pozor, montáž se pohybuje od 1500 do 3000 za okno, přičemž jedno okno trvá nejdéle hodinu, v mém případě by to byla půl hodina díky tomu že mám sestavu 4 oken. Takže 12 000 za 2 hodiny pro dvě osoby. Dobrý výdělek ne?

 

Tudy pro mě cesta nevedla. Cenu jsem si vydupal nižší i bez montáže a začal jsem obvolávat řemeslníky, kteří pracují pro tyto firmy. Funguje to tak, že řemeslník dostane 500 až 1000 za jedno okno a zbytek jde firmě, která jen přeprodá práci a má větší zisk než samotný řemeslník, který okno montuje. V horším případě je zaměstnanec firmy a tam má hodinový plat 100 , 200, 300 ? korun. Netuším jak se platy pohybují, ale myslím že to bude spíše k té stokoruně. Já bych majitel firmy nemohl být. Dívat se těm řemeslníkům do očí?

 

Moc dobře to nešlo. Většinou jsem se setkal s odpovědí, že mi okno namontují za 1000 korun, ale s tím že si od nich okna koupím. Takže si chtěli nahrabat na přeprodání okna. Poslal jsem je vždy do ....   a to doslova, aby viděli , že né všichni jsou úplně blbí.

 

Začal jsem se tedy ptát kamarádů, sousedů (osobně či facebook) , jestli někdo nemá zkušenosti s montáží oken či nějaká doporučení na řemeslníka. No a bylo to. Několik z nich si okna montovali sami, jiní někoho znali. Takže jsem získal informace o montáži, několikrát jsem shlédnul instruktážní videonávod oken Fakro a Velux (youtube a stránky výrobců) a domluvil se s jedním kamarádem na předvánoční montáži. Kamarád s montáží již zkušenosti měl, nicméně ty video návody jsou opravdu super a když přivezli okna, tak je u nich podrobný návod. Je to opravdu uděláno tak, aby si je mohli lidé namontovat sami.

 

Montáž začala poobědě. Nicméně doporučuji dříve, aby jste měli dost denního světla. My už měli v 16 hodin tmu a jen tak tak jsme to stihli. Kdybych to dělal s někým kdo okna nikdy nemontoval, myslím že by to trvalo o 3 hodiny délé. Takže raději začít ráno.

 

 

Nejdříve jsme od středu změřili jak velkou díru vyříznout a podle okna jsme vyřezali latě. Spodní lat je jasná, ta zůstane a opře se o ní spodek okna. Od té spodní se tedy měří výška okna.

 

 

Vyřezané latě jsme použili na vyrovnání  středového trámu.

 

 

Podle návodu si připravíme okna. Sklo musíme vyndat z rámu. Postup jsem již měl naučený z instruktážních videí. Na spodku i vršku rámu okna přišroubujeme uchytky, na kterých okno na střeše drží. Pozor! Udělal jsem zde chybu. Tím, že jsem dával dvě okna nad sebe, tak se nesmí packy  dát na stejné místo, jinak se vám při montáži potkají. Uvidíte dále na jednom z obrázků .

 

 

Před tím než rám okna zkusíme usadit , tak zbytky folie obalíme trám a sponkovačkou přisponkujeme.

 

 

 

 

 

zde jsme již usadili dvě okna a podle plechování jsme je vyrovnali na střed. Černé hliníkové plechování uprostřed. Packy na kterých to drží jsou vidět dole a všimněte si folie, kterou jsme přisponkovali na strany.

 

 

Zde je detail té mé chyby kterou jsem výše popisoval. Pokud instalujete dvě okna nad sebe a packy přišroubujete všude stejně, tak ty okna neusadíte. Packy se musí minout. Uprostřed vidíte přehlou folii a pod pravou packou je plastová podložka. A to je DŮLEŽITÉ. Než okna přišroubujete,musíte vyzkoušet jestli jdou bez zadrhávání otevírat. Nasadíte tedy okno a když vše sedí jak má, přišroubujete. Pokud je ale někde větší škvírka či okno drhne, musíte použít podložky a až potom přišroubovat.

 

 

Zde můžete vidět, jak jsme si ze zbytku folie pod střechu nařezali pruhy a ty jsme přisponkovali po celém obvodě i do prostřed pod celé plechování. Můžete si k oknu za 1500 korun přikoupit takzvaný izolační sadu, která se skládá z pruhu folie a nalepovací vaty. 1500? Opravdu? A na jedno okno!  Výrobce píše že to být nemusí, jen je to lépe izolované a tak jsme si to udělali.

 

 

 

Folie se musí překrývat tak, kdyby se pod plechování dostaly kapky vody, aby voda mohla stéci pryč. Místo nalepovacích kousků vaty jsem veškeré mezery vystříkal pěnou.

 

 

A tady už se nacvakává oplechování. Proto musí být okna opravdu pečlivě rozměřena, protože plechování je přesné a malá nepřesnost a prostě vám nepůjde nasadit. Ale my ho nasadili hned poprvé, takže to asi tak veliký problém nebude. 

Zde je ještě důležitá věc kterou jsem nevyfotil, ale v každém  video návodu ji najdete. Nad oknem se musí udělat z folie taková šikmina (schované pod tašky), to pro stékání vody mimo rám okna.

 

 

Zde je hezký detail. V krabicích byl na oknech přidělaný molitan, aby se okna nerozbila. Ten molitan jsme nařezali na proužky a nalepili na konec plechování, přes které se už dávají tašky. Molitan se pod tíhou tašky hezky zmáčkne a zacpe tak díru mezi střechou a oknem.

 

 

A je hotovo. Na druhé straně jsme museli sice tašky řezat, ale malou flexou to šlo dobře.

 

 

Montáž 4 oken jsme ve dvou lidech zvládli za 4 a půl hodinky. Na montáž bylo potřeba:   tužka, vodováha, metr, ruční pila, kladivo, sponkovačka, šroubovák, flexa s kotoučem na beton, nůž, hřebíky, trubičková pěna, zbytek folie pod střechu.

 

 

Dále je pár fotek z interiéru, který jsem dělal následný týden. A to opravdu celý týden. Byla to taková lidově piplačka. Na první fotce je krásně vidět obnažený řez. Vypěnovaná mezera mezi oknem a trámem, dále samotné trámi a kovový profil na sádrokarton s izolací a folií.

 

 

Všechny mezery jsem vyplnil zbytky izolace, zakryl folií a ukončil sádrokartonem.

 

 

 

Když se mi podařilo vše zakrýt sádrokartonem tak jsem vše podle návodu zakytoval a obrousil. Opět odkazuji na youtube, kde jsou veškeré návody.

 

 

A Tady už máme konečný výsledek. Interiér i venek :)   Uf to bylo práce. Jsem rád že je to za mnou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotky jsou ze stránek pro kutily  http://uinvent.eu/

 

Více zajímavých článků s kutilskou tématikou najdete v mých rubrikách: Chytrá řešení , Design a Deko

 

Autor: Tomáš Chmelař | čtvrtek 25.12.2014 8:00 | karma článku: 22,86 | přečteno: 14676x
  • Další články autora

Tomáš Chmelař

Truxa aneb příběhy ze školních lavic - kapitola 16

Příběhy, které se staly spoustě z nás, ale jen málokdo je sepíše. Sepsáno puberťáky střední školy a neupraveno! Dnes začneme přepisem z diktafonu :)

3.2.2016 v 15:00 | Karma: 8,10 | Přečteno: 707x | Diskuse| Poezie a próza

Tomáš Chmelař

Roboti jako koníček dětem?

Na řemeslných trzích u stánku ... ani ne hrnce, ani dřevěné loutky, šperky či kovářské výrobky .... nýbrž stánek s roboty vyrobenými dětmi ! Pojďme se podívat jak si stáli roboti před 30 lety a jak si stojí hlavně v Japonsku dnes.

27.1.2016 v 16:04 | Karma: 12,74 | Přečteno: 1274x | Diskuse| Hobby

Tomáš Chmelař

Mega proměna obývacího pokoje!

Z půdy, kde se vyhazoval sníh lopatou kvůli dírám v taškách se po několika měsíčním úsilí stalo příjemné místo k bydlení v teplých barvách Afriky.

27.1.2016 v 15:00 | Karma: 16,93 | Přečteno: 1096x | Diskuse| Hobby

Tomáš Chmelař

Novoroční předsevzetí nepomůžou, tohle však ano!

Pokud si vytvoříte své novoroční předsevzetí a v lepším případě si ho píchnete na ledničku, tak z 98% z něho nikdy nic nevymáčknete. Je to dáno lidskou psychikou. Co to ale změnit? Jak se motivovat abychom něco udělali?

13.1.2016 v 16:05 | Karma: 11,55 | Přečteno: 427x | Diskuse| Občanské aktivity

Tomáš Chmelař

Šuplíky pod postel jsou z myčky

Chytrá řešení jsou většinou velice jednoduchá a napadnou nás kolikrát úplně náhodou. Zde je příklad jak si zvětšit pohodlně úložné prostory v domácnosti. Zejména pod postelí.

13.1.2016 v 15:00 | Karma: 15,85 | Přečteno: 837x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  16:43

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  16:42

Aktualizujeme Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

  • Počet článků 128
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2634x
Po složení maturitní zkoušky jsem nečekaně odcestoval ještě před předáním diplomu. Na cestách jsem zůstal 7 Let, navštívil jsem několik zemí, živil jsem se většinou v restauracích a barech jako číšník či barman, ale i jako řidič. Po narození mé dcery jsem se vrátil s rodinou zpět do Čech, kde jsem po dobu mateřské dovolené studoval finance a pracuji jako finanční poradce. Mým koníčkem je renovace domku a psaní. Pomocí blogu bych chtěl publikovat mé zkušenosti a příběhy.